Українська культура ХХ ст.
Українська
радянська культура нерозривно пов’язана з наукою, мораллю, освітою, вона формує
українську націю, звеличує її і творить неповторне духовне обличчя в
своєрідному груповому портреті світової цивілізації. Однією із принципових
особливостей української культури є визначна роль політичного чинника.
Поворотне значення мали Перша світова війна, Лютнева і Жовтнева
революції, боротьба за українську державність 1917 - 1920 рр., створення СРСР,
Друга світова війна, криза соціалізму і розпад радянської системи, отримання
Україною незалежності.
Українська культура пройшла надскладний шлях: національне піднесення
20-х років, трагедію у роки сталінської диктатури, хрущовську
"відлигу", брєжнєвський "застій", горбачовську перебудову.
Кожен з цих
етапів був важким випробуванням для українського народу, вимагав граничного
напруження всіх його фізичних і духовних сил, енергії та волі.
На початку 60-х
рр. було усвідомлено відставання Радянського Союзу від провідних західних
країн. В державній політиці стали приділяти особливої уваги розвитку науки,
створювалося безліч нових галузевих науково-дослідних,
проектно-конструкторських інститутів, збільшилася кількість періодичних видань.
Економічна криза
негативно позначилася на всіх сферах життя, зокрема на розвитку культури в
Україні. Спочатку кошти відправлялися на розвиток військово-промислового
комплексу, а вже потім ─ на потреби мистецтва та культури.
Другою
характерною ознакою радянської культури була русифікація: українська мова
утискалася в усіх напрямках, всі наукові видання здійснювалися російською
мовою,відбувалася русифікація книжково-видавничої справи,більшість газет,
журналів переходили на російську мову,з 11 театрів лишився тільки один
український.
Кращі
представники української культури намагалися зберегти її самобутність та
національний колорит. У літературі панував метод соціалістичного реалізму, на
позиціях якого лишалися Стельмах, Бажан. Особливо визначною подією стала поява
покоління письменників, критиків і поетів, таких, як Василь Симоненко, Ліна
Костенко, Євген Сверстюк, Іван Світличний, Іван Дзюба, Іван Драч, Микола
Вінграновський, Дмитро Павличко, котрі вимагали виправити "помилки",
яких у минулому припустився Сталін, і надати гарантій того, що культурний
розвиток народу надалі не душитимуть. Вони вимагали припинити втручання
комуністичної партії у справи літератури й мистецтва, визначити право експериментувати
з різноманітними стилями, забезпечити центральну роль української мови в
освітній і культурній діяльності в республіці. За "націоналізм"
поетів позбавляли можливості друкуватись, виключали зі Спілки письменників
України, позбавляли волі. "Шістдесятники — велике явище другої половини XX
ст., дивне своєю появою у велику пору "відлиги" і стоїчним
протистоянням неосталінізмові та живучою енергією в пору лібералізації". В
художній прозі стали утверджуватися аналітичність, проблемність, відхід від
описовості, звернення до сфери тонких почуттів, співвідношення морального і
духовного. Насамперед це стосується творчості П.Загребельного, Ю.Збанацького,
В.Козаченка.
Український
живопис 60-80 рр. 20 ст., характеризувався негативними тенденціями партійного
диктату соцреалізму, що насаджував народницький академічний стиль 19 ст.,
пропагандизмом і догматичністю. Крім того, відповідно до гасла про те, що
мистецтво повинне бути зрозумілим "широким масам трудящих", на
творчий експеримент, пошук нових форм була фактично накладена заборона. У той
же час продовжували свою творчість такі видатні художники, як О.Шовкуненко,
Т.Яблонська, М.Дерегус, В.Касьян.
Традиційно
значними є досягнення української музики. З'явилися нові опери, балети,
симфонії (Г.Майборода, К.Данькевич, Б.Лятошинський, інші). Світове визнання
отримала національна школа вокального мистецтва. Яскраві імена української
оперної сцени - А.Солов'яненко, Д.Гнатюк, Б.Руденко, Є.Мірошниченко.
В Україні діяло
близько 70 професійних театрів. Кращі традиції театрального мистецтва
продовжували О.Кусенко, П.Куманченко, Б.Ступка, Ф.Верещагін і представники
старшого покоління -А.Бучма, Н.Ужвій, Ю.Шумський та ін.
Особливого
розвитку в ці роки досяг український кінематограф. Його вершини - фільми
С.Параджанова “Тіні забутих предків”, Л.Осики “Захар Беркут”, Ю.Ільєнка “Білий
птах з чорною ознакою”, Л.Бикова “В бій ідуть одні старики”, І.Миколайчука
“Вавілон ХХ”. У той же час на екран не допускалися неприйнятні для режиму
фільми, майстрам нав'язувалася тематика.
У 1970 -першій
половині 1980-х рр... культура України продовжувалась розвиватись в атмосфері
впливу на життя суспільства. Провідним науковим центром в Україні в ці роки
була Академія наук УРСР на чолі з Б.Патоном. В Інституті математичної фізики АН
УРСР діяла школа математичної фізики на чолі з М.Боголюбовим. Але в розвитку
точних наук були і нерозв'язні проблеми, в першу чергу з вини керівництва
України, яке обмежувало обмін науковою інформацією.
У 1989 р. було
засноване Товариство української мови імені Т.Шевченка, метою якого стало
утвердження української мови у всіх сферах суспільного життя, її всебічного
розвитку, охорона чистоти і самобутності мови. Питання про українську мову –
було одним з найважливіших для розвитку культури. Верховною Радою був ухвалений “Закон про мови
в Українській РСР". Статус української мови як державної закріпила
Конституція України.
У 1999 р. в
більш ніж 60% середніх навчальних закладів викладання здійснювалося державною
мовою, за винятком декількох регіонів. У системі середньої освіти зникла
одноманітність. З'являються авторські школи. Особливий розвиток отримали нові
види середніх навчальних закладів з ранньою профілізацією - гімназії, ліцеї.
Реформується
система вищої освіти. Найбільші навчальні заклади отримують статус
Національних. Наприклад, Національний Київський університет ім. Тараса
Шевченка, Національний університет “Києво-Могилянська академія”.
Протягом другої
половини 20 ст. українська культура розвивалася в складних умовах. Незважаючи
на це, здобутки українських митців у галузі літератури, музики, образотворчого
мистецтва, досягнення вчених є вагомими і оригінальними. Вони зробили вагомий
внесок у процвітання нашої культури та в зростання свідомості українського
народу. Останніми роками інерційність мислення і рудименти старого життя усе
далі відходять у минуле, а в сучасному культурному житті України можна
відзначити обнадійливі позитивні тенденції, які віддзеркалюють процес
національного відродження українського народу.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.