Берестейська (Брестська) церковна унія – угода, у результаті якої частина православних українців визнала основні догмати католицької церкви при збереженні православних обрядів та владу Папи Римського
Предумови
Ідея об'єднання християнської церкви постала чи не відразу після її розколу
в 1054 р. на православну та католицьку. Спроби реалізувати її здійснювалися
неодноразово. Між візантійською і латинською Церквами першу Унію укладено на
соборі в Ліоні (1274), другу — на Флорентійському соборі (1439), проте ні одна,
ані друга не довели до повної єдності християн.
Було кілька спроб об'єднання руської (українсько -білоруської) Церкви з
римською: на Ліонському І соборі (1245) брав участь архієпископ Петро, висланий
правдоподібно київським князем Михайлом II або галицьким Данилом I, щоб
одержати від Заходу через папу Інокентія IV допомогу проти татар. Внаслідок
розмов Данила і Василька з папським леґатом Плано де Карпіні дійшло до Унії
Данила з Римом (1253) і надання Данилові королівської корони — але ця Унія
протрималася недовго: Данило не одержав допомоги і під тиском татар розірвав
стосунки з Римом.
У 1439 укладено Унію на Флорентійському соборі: київський митрополит Ісидор
підписав Унію від імені Київської митрополії, та через вороже ставлення Москви
й польської ієрархії покинув київську митрополію і повернувся до Риму, хоч
місцеві князі в Україні і Білорусі Олелько Володимирович і Юрій Лінгвенович
Смоленський були прихильні митрополиту Ісидорові.
Але найвідповідніші умови склалися лише в XVI ст. То був кризовий
стан православної церкви в Україні, що виявлявся у занепаді церковної
дисципліни, непорозумінні між церковними братствами та ієрархією, різкому
зменшенні матеріальної підтримки.
Першим думку про необхідність укладення церковної унії з Римом висловив у
1590 р. львівський православний єпископ Ґедеон Балабан, який був розлючений
безкінечними суперечками з братством, а ще більше — нетактовним втручанням
константинопольського патріарха, що передав братчикам функції контролю за
православною ієрархією. Його підтримали Костянтин Острозький (дав грошей
на поїздку до Риму), луцький єпископ Кирило Терлецький, холмський – Діонісій
Збируйський, туровський – Леонтій Пелчицький, які в 1590 році з’їхались у Белз
на приватну нараду, де вперше були висловлені думки про необхідність унії.
Згодом до уніатського руху підключилися володимирський єпископ Іпатій Потій,
перемиський – Михайло Копистенський, а останнім ідею унії підтримав митрополит
київський Михайло Рогоза. Підготовку до реалізації своєї ідеї змовники
проводили таємно з огляду на неприязнь до неї у суспільстві, насамперед з боку
братств. Коли остаточні положення унії були подані польському королеві і
підписані майже всіма українськими владиками (крім Г. Балабана й М.
Копистенського), в грудні 1594 р. Потій і Терлецький поїхали до Риму і подали
їх римському папі Климентію VIII. 23 грудня 1594 р. в урочистих умовах Папа
римський прийняв українську православну церкву під свою зверхність.
Таємні
переговори. У 1590 р. частина
православних єпископів вступила в таємні переговори з польським королем
Сигізмундом III, висловивши бажанняприєднатися до
католицької церкви. У 1595 р. єпископи Луцький К. Терлецький і
Володимирський I. Потій після видання королем універсалу, у якому він сповіщав про перехід
православних єпископів до унії, вирушили до Риму і визнали владу Папи
Римського. У жовтні 1596 р. король Сигізмунд III і київський митрополит М.
Рогоза за дорученням Папи Римського Климентія VIII скликали в Бресті
церковний собор для офіційного проголошення унії.
Основні причини
укладення унії для католицьких священиків і польської шляхти. Католицькі
священики і польська шляхта розглядали унію як:
а)
необхідність ідеологічного обґрунтування
захоплення польськими магнатами українських земель;
б)
можливість збільшити кількість підвладних Ватикану парафій за рахунок православної церкви при
неможливості прямого насадження католицизму в Україні,
яка мала стійкі довголітні традиції православ'я.
в)
майбутня уніатська церква сприймалася ними як другорядна тимчасова організація
для підкорених українських «хлопів», покликана зміцнити польсько-католицький
вплив на приєднаних українських землях.
Основні
причини укладення унії для православних єпископів. Для
православних єпископів основними причинами укладання унії були:
а) невдоволення
втручанням у церковні справи організованого в братства міщанства;
б) бажання
визволитися від своїй підпорядкованості східним патріархам, які не мали достатньої влади для
захисту стану православної церкви в Речі Посполитій;
в)
необхідність зберегти своє привілейоване становище в новій державі і домогтися рівності з
католицькими єпископами, які засідали в сенаті, мали титули «князів церкви» і
підкорялися тільки владі Папи та короля;
г)
саму унію православні єпископи розглядали як рівноправне об'єднання
церков під керівництвом Папи Римського, який після захоплення турками
Константинополя залишався єдиним вищим церковним ієрархом, який мав реальну владу.
Основні умови Берестейської унії
1. Прийняття католицької догматики
2. Визнання зверхності Папи Римського
3. Збереження православної візантійської обрядовості та юліанського
календаря
4. Проведення богослужінь церковнослов’янською мовою
5. Виборне право на заміщення митрополичої та єпископської кафедр із
наступним затвердженням обраних духовних осіб світською владою
6. Збереження за нижчим духовенством права одружуватися (на відміну від
обов’язкової безшлюбності латинського духовенства (целібат)
7. Підтвердження східних принципів організації чернечого життя
8. Зрівняння у правах руського духовенства з латинським у Речі Посполитій
(звільнення від сплати податків, право займати державні посади, надання
єпископам прав сенаторів)
9. Навчання у школах та семінаріях на україно-білоруських землях повинно
проводитися грецькою та слов’янською мовами
10. Підпорядкування братств єпископам.
11. Додатково уряд Речі Посполитої вважав унію обов’язковою для усіх
православних на ії території з тим, що православ’я опинилося поза
законом.
Опір унії
Із самого початку частина православного
духовенства відкинула унію. Уніати ж — проголосивши унію, визнали владу римського
папи, прийняли основні догмати католицької
церкви, зберігши, православні обряди та відправу церковнослов'янською мовою.
Уніатським єпископам обіцяли
сенаторські звання (ця обіцянка залишилася невиконаною), уніатське духовенство,
як і католицьке, звільнялося від податків, уніатська шляхта одержала
право обіймати державні посади нарівні з католицькою шляхтою, а уніати-містяни
зрівнялися у правах з католицьким міщанством. Додатково уряд Речі Посполитої
вважав унію обов'язковою для всіх православних на території Речі
Посполитої, з тим, що православна релігія опинилася поза законом.
Наслідки
підписання унії. Польській
уряд вважав унію обов'язковою для всіх православних на
території Речі Посполитої. Православна релігія опинилася на становищі
незаконної. Унія насаджувалася силою. За допомогою Берестейської церковної унії
польські пани й католицьке духовенство сподівались денаціоналізувати й
ополячити український і білоруський народи. Українські та білоруські селяни,
міщани, козаки стійко боролися проти нав'язування католицтва та унії. Це була
боротьба проти феодально-кріпосницького і національно-релігійного гніту, проти панування шляхетсько-католицької
Польщі. Вона мала національно-визвольний характер.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.