У цій статті я намагалася дослідити всі аспекти дисидентського руху в Україні.
Рух дисидентів на
території України – це дуже цікаве культурне явище. Загалом, дисидентський
(опозиційний) рух виник в Україні в середині 1950-х років як форма протесту
проти дій партійно-державного апарату та порушення ним радянських законів.
Слово «дисидент» означає «незгодний» і пояснюється як «людина протестна», яка
відкрито протиставляє свої погляди панівній ідеології та рішуче захищає свої
переконання. Синонімом слова «дисидент» стало «правозахисник» — людина, яка
виборює громадянські, релігійні та національні права.
Дисидентство охопило всі регіони України та найбільші міста,
набуваючи національно-демократичного забарвлення. Дисидентський рух в Україні
заявив про себе ще навіть раніше, аніж у тогочасних Ленінграді, Москві та інших
містах Росії.
Основними причинами виникнення дисидентського руху були політичні:
відсутність справжньої політичної самостійності республіки, однопартійна
система, яка позбавляла суспільство демократичного вибору шляхів політичного
розвитку, забороняла діяльність опозиції, установила цензуру, відкидала будь-
які законні можливості для зміни влади, призвела до небаченої бюрократизації
системи управління. Не менш важливими були й національно-культурні причини.
Серед них насамперед вирізнялися політика зросійщення, позбавлення українського
народу самобутніх рис, можливостей для вільного національно- культурного
розвитку. Соціально-економічні причини полягали в низькому рівні життя,
нав’язуванні Україні невідповідної її потребам і можливостям моделі
економічного розвитку, суперечностях економічної політики. Дисидентський рух зумовлювали
також релігійні причини, породжені державною антирелігійною політикою й
антидемократичними засобами, якими вона проводилася.
Названими причинами були зумовлені й напрями дисидентського руху.
Найрадикальнішим і найбільш переслідуваним напрямом був політичний,
самостійницький. Представники цього руху мали за мету здобуття державної
незалежності України. Головним засобом її здійснення обрали агітацію за вихід
зі складу СРСР.
Національно-культурний напрям зосереджувався на питаннях
задоволення духовних і культурних потреб українського народу шляхом відродження
національної самобутності, традицій мови, усебічного та правдивого висвітлення
історії. Представники цього напряму засуджували й чинили опір русифікації.
Правозахисний напрям об’єднував людей, що виступали проти
незаконних арештів і закритих політичних судів, порушення соціальних,
економічних, культурних прав українців як людей і громадян.
Переслідування радянською владою служителів церкви та віруючих
покликали до життя рух за свободу совісті, який теж був органічною складовою
дисидентського руху. Напрями дисидентського руху не були чітко розмежованими. У
діях і заявах дисидентів завжди органічно поєднувалися зусилля, які можна було
розцінити як утілення кількох різних напрямів. Українське дисидентство як форма
національно-визвольного руху характеризувалося комплексом ознак. Передусім це
була мирна, ненасильницька форма боротьби з владою за вплив на свідомість
суспільства. Цей рух не мав чітко визначених організаційних форм, а складався з
різноманітних гуртків, спілок, об’єднань, комітетів. Він мав
загальноукраїнський характер і був представлений своїми активними учасниками та
прихильниками в усіх регіонах України. Дисидентство охоплювало різні соціальні
верстви. Насамперед це було молоде покоління інтелігенції, яке готувалося взяти
на себе відповідальність за долю свого народу. Здебільшого це не були відверті
противники комунізму. Більшість із них щиро прагнула вдосконалити
соціалістичний лад.
Перші організації опозиційного руху створили активісти ОУН і УПА,
які в середині 1950-х років після припинення збройної боротьби шукали нових
методів і засобів продовження боротьби з владою. Певний час вони намагалися
продовжити підпільну роботу. У 1958 р. в Станіславі (Івано-Франківську) була
виявлена Об’єднана партія визволення України. У 1961 р. у Львові заарештували
Український національний комітет, що складався з робітників львівських
підприємств і поширював нелегальну літературу.
Окремі опозиційні групи виникли в Східній Україні. У 1956-1959 pp. на
Донбасі діяла таємна робітнича організація «Реалістичний робітничий гурток
демократів». Члени гуртка виступали проти монополії КПРС на владу, за
демократичні вибори, наділення селян землею. Вони розповсюджували листівки в
містах Донбасу. Підпільні організації були малочисельними. Радянські спецслужби
швидко їх виявили та нейтралізували.
Наприкінці 1950-х років розпочався новий етап опозиційного руху.
Він характеризувався іншою тактикою. В умовах лібералізації суспільних
процесів, зростання рівня життя населення дисиденти не могли розраховувати на
масовий опір владі. Тому нове покоління опозиціонерів намагалося поєднувати
підпільні та легальні методи діяльності.
Першою опозиційною організацією нового типу стала Українська
робітничо-селянська спілка, створена у Львові в 1958 р. молодим юристом Левком
Лук'яненком. Уродженець Чернігівщини, учасник Другої світової війни, офіцер
радянської армії, випускник юридичного факультету Московського університету, Л.
Лук’яненко за направленням поїхав у західний регіон України працювати
пропагандистом Радехівського райкому партії. Створена ним організація мала за
мету вихід України зі складу СРСР. Уперше в повоєнній історії опозиціонери
пропонували суспільству мирні засоби боротьби. Головним із них уважалася
пропаганда реалізації статті конституцій СРСР та УРСР про право виходу України
зі складу Радянського Союзу. Наступним кроком члени спілки вважали вирішення
цього питання або Верховною Радою УРСР, або усенародним референдумом. Однак у
січні 1961 р. учасники спілки були виявлені та заарештовані. У травні того ж
року у Львові їм був оголошений судовий вирок.
Історичний факт
Лише за перше півріччя 1961 р. в СРСР було розповсюджено 7,7 тис.
листівок і листів, виготовлених 2,5 тис. авторів. Це вдвічі перевищило
кількість подібних документів за перше півріччя попереднього року. Доповідна
записка КДБ СРСР у ЦК КПРС засвідчувала: «У листівках і анонімних листах
містяться заклики до активної боротьби проти чинного в СРСР ладу, злісні
наклепницькі вигадки щодо окремих керівників радянської держави,
націоналістичні настрої, невіра в побудову комуністичного суспільства в нашій
країні, наклепи на радянську демократію. В ряді анонімних документів
висловлюється ненависть до КПРС і комуністів, погрози на адресу місцевого
партійного і радянського активу». За матеріалами записки найбільша кількість
«антирадянських» документів була виявлена в Україні, Азербайджані, Грузії,
Латвії, а також в окремих районах РРФСР.
Складовою частиною суспільно-політичного життя України в 1960-х
роках став «самвидав» — непідконтрольний державі засіб поширення позацензурної
літератури, заяв, петицій, листів. Шляхом «самвидаву» в Україні в ті роки
поширювалися відмінні від офіційної ідеології оригінальні публіцистичні,
прозові, поетичні твори В. Симоненка, Л. Костенко, М. Вінграновського, В. Стуса
та ін. У них насамперед викривалися деформації радянського суспільства. Цей
інструмент самовираження розглядався українською інтелігенцією як один із
шляхів утілення в життя проголошеної конституцією свободи слова, як засіб
висловлення непокори вільних душею творців тоталітарному режимові в СРСР.
У 1964 р. в західних областях виникла ще одна підпільна
організація — Український національний фронт (УНФ), який налічував понад 150
осіб. Метою організації була агітація за вихід України зі складу СРСР і
утворення незалежної держави.
Серед репресованих був і учасник Другої світової війни, один із
лідерів українського дисидентського руху — генерал-майор радянської армії Петро
Григоренко. У відповідь на легальну правозахисну діяльність, виступи та
підтримку справедливого й природного прагнення кримських татар повернутися на
історичну батьківщину він двічі був поміщений до психіатричної лікарні, а
влітку 1964 р. розжалуваний у солдати, позбавлений усіх державних нагород і
пенсії.
Подією, що викликала гнів і розпач дисидентів, стала пожежа 24
травня 1964 р. в Центральній науковій бібліотеці АН УРСР ім. В. Вернадського в
Києві. Згорів відділ українських стародруків і рукописів, архів Центральної
ради. У «самвидаві» з’явився анонімний твір під назвою «З приводу процесу над
Погружальським», де писалося: «Не втішаймо себе вічною істиною про безсмертя
народу його життя залежить від нашої готовності постояти за себе». Автори цього
документа були Є. Сверстюк та І. Світличний.
Щоб уникнути звинувачення в підпільній діяльності, шістдесятники
переважно не прагнули створювати документально оформлені організації, а в
самвиданих матеріалах не ставилося питання про зміну ладу, тому їх поширення
важко було кваліфікувати як «антирадянську агітацію та пропаганду» (ст. 62 КК
УРСР). Проте це не врятувало шістдесятників від репресій. Однак арештами влада
відштовхнула інакодумців від комунізму в стан своїх непримиренних ворогів.
Отже, з другої половини 1950-х років в Україні зростала досить помітна
хвиля патріотично-просвітницького дисидентського руху. Її насамперед
представляла творча молодь, а також представники інших соціальних верств
суспільства, які сміливо демонстрували своє світобачення, чим формували
громадянську й національну свідомість багатьох людей в Україні.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.