Східні слов’яни - наші предки, вони жили на території сучасної України і не тільки, тому було б цікаво знати їх особливості суспільного устрою та історію життя взагалі.
Походження східних слов’ян досі не має чітких обрисів. Існує декілька
теорій щодо місця та часу їх походження
походження. Найбільш поширеною є та, згідно якої перший етап складання
слов’янства, так званий передслов’янський, сягає другої половини II– I тис. до н. е. Саме тоді почалося формування декількох археологічних
культур, які пізніше стали характерними для слов’ян.
Передслов’янський період пов’язаний із виникненням на
правобережній лісостеповій Наддніпрянщині Зарубинецької культури, яка, на думку
більшості вчених, є спільною для всього слов’янства. У той період населення
межиріччя Десни, Сейму і Сожа було осілим, жило в основному за рахунок
землеробства, ремесел і торгівлі.
Уперше слов’яни згадуються у працях Тацита, Птоломея (I ст.
н.е.) під назвою „венеди”, які жили між р. Одрою і Дніпром. Пізніше, на
середину I тис. н. е., з венедів вирізнилися дві групи слов’янського населення
– анти і склавіни. Перші заселили територію від Дунаю до витоків Дону та
Азовського моря й склали згодом східну гілку слов’янства.
Основою господарства антів лишалися землеробство і
скотарство. Значного розвитку набули і ремесла – ливарне, ковальське, ювелірне,
каменярське. Важливе місце у господарському житті антів посідала торгівля з
містами–державами Північного Причорномор’я та арабськими країнами. Окрім цього,
річка Дніпро, яка протікала через територію антів, була важливим міжнародним
торгівельним шляхом. Суспільно-політичний устрій антів мав демократичний
характер. На чолі племені стояв князь і старшини, але всі важливі питання
вирішувались на народних зборах – віче.
Анти часто воювали проти готів, загрожували північним кордонам
Візантії по Дунаю. А в середині V ст. підкорені гунами анти разом із ними брали
активну участь у Балканських війнах.
Держава антів проіснувала близько трьох століть (кінець IV –
початок VII ст.) і у 602 році загинула під натиском аварів. Після цього у
письмових джерелах анти вже не згадувалися. Починаючи з VII ст., у літературі
трапляється назва „слов’яни” – людність, яка мешкала на правому березі Дніпра.
Незабаром сформувалося понад 10 великих племінних об’єднань східних слов’ян,
які заселяли землі нинішніх України, Росії і Білорусі. Перелік цих об’єднань
міститься у „Повісті минулих літ”: поляни, древляни, дреговичі, дуліби, волиняни,
бужани, уличі, тиверці, білі хорвати, сіверяни, в’ятичі, кривичі, радимичі,
ільменські словени. Поступово склалися й великі спільноти. Існують згадки про
три центри – Куявію (Київська земля з Києвом), Славію (Новгородська земля),
Артанію (за визнанням більшості вчених – Ростово-Суздальська земля).
Ранні слов’яни селилися здебільшого по берегах річок і озер.
Житла були дерев’яними, обмазані глиною. Серед досліджених поселень ранніх
слов’ян варто виділити – Корчувате, Лютіж, Суботів, Канів.
Суспільний лад ранніх слов’ян характеризувався
переходом від первісного демократизму до військово-племінного угрупування, за
якого влада концентрується в руках сильних вождів (князів). Спершу ті
обираються разом зі старшиною на народних віче, а далі їх влада пеpедається у
спадок.
Життя і праця східних слов’ян були тісно пов’язані зі своєю сім’єю
і природою. Це і визначило два основних культи – обожнення сил природи і культу
пращурів. Систему вірувань ранніх слов’ян, коли вклоняються Сонцю, Місяцеві,
вогневі, дощеві, називають язичництвом. Поступово формується пантеон богів,
серед яких найбільш шанованими були: Дажбог – бог Сонця й добра; Перун – бог
грому; Сварог – бог неба; Дана – богиня води; Стрибог – бог вітрів; Велес – бог
худоби.
Служителями язичницької релігії були жерці, їх називали волхвами.
Ці люди володіли, окрім релігійних, ще й медичними, астрономічними
знаннями.
Вірили східні слов’яни і в духів – домовиків, водяників,
лісовиків, мавок, русалок тощо.
Уже в ті часи, ґрунтуючись на природних спостереженнях, наші
пращури створили календар, який складається із 12 місяців і чотирьох пір року.
Новий рік починався у березні – тоді, коли день починав переважати ніч.
Розвивалось у східних слов’ян й ужиткове мистецтво зі
„звіриним” і „геометричним” жанровими стилями. Вдосконалювалась й музична
творчість.
Східні слов’яни створили високу культуру, яка поступово стала
першоосновою духовного розвитку майбутньої України.
Протягом VIII–IX ст. слов’яни розселилися по території
Східної Європи. Найбільшими слов’янськими племенами були: поляни, що жили на
Середній Наддніпрянщині, сіверяни – на р. Десна, в’ятичі – на Оці, на заході
від полян – дреговичі та древляни. По течії р. Західний Буг лежали землі
волинян і дулібів. У цей час основною формою суспільного ладу були спілки
племен, які часто переходили у більш складні об’єднання.
Поступово племінні спільноти трансформувалися у
племінні князівства, які властиві перехідному етапові до феодального
суспільства. Знизилася роль народного віча, довкола князів формувалися дружини
– групи професійних вояків. Дружина є головним інструментом, за допомогою якого
князь збирав данину, завойовував нові землі. Найбільш знатні дружинники
складали дорадчий орган при князеві – боярську раду.
Починається формування верстви великих землевласників – бояр,
які отримували землю (вотчину) за службу в князя. Тепер земля могла
передаватись у спадок. Основна ж частина селянства – смерди – платили князеві
данину й виконували різні повинності. Таким чином наявним було соціальне
розшарування. Але в цей період ще не було держави як легалізованого апарату
примусу.
Формування державності у східних слов’ян зумовлювалося низкою
соціально-економічних і політичних чинників.
Підвищення продуктивності праці, яке спричинило виникнення
додаткового продукту, привело до різких змін у соціальній сфері. Передусім
зменшилась необхідність спільного обробітку землі. Земля стала переходити у
власність окремих сімей. За соціальним розшаруванням почалась класова
диференціація: землевласники перетворюються на феодалів, а вільні общинники –
на феодально залежне населення.
Розвиток ремесла зумовив поглиблення суспільного розподілу
праці, розширення обміну всередині та між общинами, що в свою чергу викликало
активізацію торгівлі та виникнення постійних поселень. Пожвавилася й зовнішня
торгівля. Особливо розвивались торгові зв’язки з Великою Моравією, Хазарією,
Візантією.
Збільшення розмірів території, військова активність вимагали
нових методів і форм управління. Народні збори стають неефективними. На перший
план виходить князівська влада – спочатку виборна, а потім спадкоємна.
Зовнішньополітична діяльність сприяла виділенню дружини в особливу
привілейовану групу професійних військових, яка поступово стала органом
примусу.
Крім внутрішніх факторів, важливу роль у державотворчому
процесі відігравали зовнішні – насамперед постійна загроза з боку сусідніх
кочових племен.
Таким чином, зміни, що відбулися в суспільному житті східних
слов’ян у VI–IX ст., перш за все – піднесення землеробства, ремесел і
торгівлі, розклад родовообщинного ладу і класова диференціація, виділення
дружини на чолі з князем у привілейований стан, поява перших протодержав,
сприяли створенню фундаменту, на якому в IX ст. зросла Древньоруська держава –
Київська Русь.
Так розвивалися східні слов’яни:
вони розбудували могутню державу, яка, на жаль, дуже часто піддавалася натиску
агресивних сусідів і врешті-решт ослабла. Таким був витік нашого народу,
східних слов’ян.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.