Слава Україні!
Козацька символіка - віддзеркалення української національної
ідеї. У ній – історія народу, шлях до свободи.
Українське козацтво мало свої символи-відзнаки, або
клейноди. Серед них – бунчук, корогва,
булава та печатка з гербом. Згодом до клейнодів долучили пірначі, литаври,
значки, палиці тощо. Найчастіше
найбільшою святинею козацтва вважалася корогва – прапор. Їх шили з
найдорожчих тканин та оздоблювали вишивкою і гаптуванням. Найчастіше золотом
вишивали образ Покрови пресвятої Богородиці Діви Марії – заступниці козацтва,
або козака з шаблею та мушкетом.
Козацькі прапори були здебільшого блакитного, жовтого, жовто-блакитного,
білого, малинового, червоного й чорного кольорів. Кожний колір козацької
атрибутики мав певне значення: синій – боротьба за свободу, надія, жовтий –
сонце, світло, добробут, праця, гідність тощо. Козацька символіка є
віддзеркаленням української національної ідеї. У ній – історія народу, шлях до
свободи...
Не можу не згадати
про зброю. Вона також входила до списку
козацьких символів. Почнемоз шаблі. Ця непереможна зброя насичена мужністю і
справедливістю. Запорожці відносили шаблю до справжньої, "чесної",
благородної зброї. Навіть поява вогнепальної зброї, не похитнула ідеологічного
значення меча. Навпаки, він підносився вище рушниці чи пістолета. Не вважалися
запорізькою зброєю й дешеві, а через це доступні нижчим станам списи, ножі,
келепи й сокири (хоч останні були страшною зброєю, нерідко набагато
ефективнішою за меч). Як відомо, козацтво сповна віддало шану мечеві, чи
точніше його аналогу – шаблі. З-поміж інших видів холодної зброї виняток
практичні козаки зробили лише для келепа та булави: булава стала відзнакою
влади, замінивши скіпетр або жезл, а келеп належав до улюблених об'єктів
козацької симпатії: говорили, що він лише "торкає" ребра ворога.
Лук є важливим елементом на портретах козацької старшини,
наприклад – на відомому портреті Байди Вишневецького. Лівою рукою Байда тримає
шаблю, якої майже не видно, а правою – лук з поставленою на тятиву стрілою. Про
не випадковість зображення легендарного Байди з луком свідчить широко знана
дума, в якій оповідується, як козацький герой розправився зі своїми катами за
допомогою лука та стріл. Присутній лук і на портретах інших лицарів: Петра
Сагайдачного (гравюра при вірші Саковича на погреб гетьмана), житомирського
старости Семена Дениска, козака на заставках карт України Гійома де Боплана
тощо. Чи не найпопулярнішими фігурами української геральдики теж є зображення лука
й стріл. (15) Схоже, якби остання розвивалася самостійно, то ці фігури посіли б
у ній місце таких почесних геральдичних знаків, як меч та шабля.
Рушниця також займає почесне місце у козацькій символіці.
Досить нагадати, що озброєна рушницею постать козака стала офіційним гербом
Війська Запорозького. Таке саме зображення є на корогвах сотень, на печатках і
портретах. Але найбільш яскраво символічне значення рушниці як лицарської,
навіть богатирської зброї проступає в козацьких думах. З класичної думи про
козака Голоту, записаної наприкінці XVII ст., видно, що невід'ємною ознакою
козацького лицаря, окрім доброго коня та пишних шат, є його ясна зброя. Таким
чином, рушниця міцно пов'язана з образом козака – як символічним, так і
реальним.
Проте серед геральдичних знаків рушниця, на відміну від
гармат та гарматних ядер, не зустрічається: загальноприйнята геральдика її не
визнавала. Це, очевидно, відповідало сприйняттю вогнепальної зброї як
"нечесної", "підлої", хоч і дорогої, що було притаманне
багатьом народам світу. Численні докази цього можна привести і на українському
матеріалі. Так, окрім відомого вислову з порівнянням холодної та вогнепальної
зброї ("куля – дура, штик – молодець"), є низка фразеологізмів, які
відносять два згадані типи зброї до різних оціночних площин: з кулею пов'язані
негативні конотації ("дістати кулю в лоб"), а з штиком – позитивні
("здоровий, як штик). Козаки називали рушниці яничарками. Це неймовірно
цікаво поринути в історію козацтва!
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.