Трипільська культура - найяскравіша археологічна культура на теренах України доби енеоліту (4-3 тис. до н.е.)
ХІХ та
початок ХХ століття інколи називають часом археологічних відкриттів. Саме тоді
Г.Шліманн розкопав Трою, Мікени, Тірінф, А.Еванс виявив залишки палацової
держави, яку назвав мінойською. Україну не оминуло це явище: у 1983р. поблизу Києва, в с.Трипілля,
В. Хвойка проводить розкопки і виявляє пам΄ятки трипільської культури. Звідти, від назви села, і пішла назва трипільців.
Розвиток
трипільської культури тривав близько двох тисяч років. За
календарною хронологією, Трипілля існувало в першій половині V – другій
половині VI тис. до н.е., Ареал
існування цієї культури простягався від Дністра на заході і до Середнього
Придніпров’я на сході.. Варто зазначити, що історики досі не дійшли спільної думки щодо
походження трипільців. Частина науковців переконана, що
культура має автохтонне походження, інші ж вважають, що трипільці були
прафракійцями, які прийшли з Нижнього
Подунав΄я і Балкан, а треті
схільні до синтезного підходу - Трипільська культура є
наслідком взаємодії автохтонних культур із Балкано-Дунайськими.
На той час,
трипільська культура була найбільшим і найрозвинутішим поселення в Єропі. Кількість населення в трипільських протомістах становила близько 15 тис людей. У зв’язку з цим особливий інтерес викликає
планування великих поселень. Його головним елементом було створення кількох
овалів із двоповерхових будівель, діаметром від 1 до 3,5 км, а також вулиць і
кварталів у центральній частині поселення. На території Трипілля зустрічається два
типи житла: землянки та наземні глинобитні житла.
Землянками
називалися заглиблені житла глибиною 0.6-1.5м, які складалися з жилої частини і
господарських ям. « Глинобитним» був
великий будинок метрів у 20, що складався з 4-5 кімнаток-камер, у кожній
з яких була піч.
Головним заняттям трипільців було
землеробство. Вони одні з перших, хто приручив коня, винайшов колесо і рало,
проклав борозни, посіяв жито і пшеницю, спік хлібину.
Високими,
як на той час, були досягнення трипільців у бронзоливарному виробництві.
Бронзоливарне виробництво засвідчують залишки титлів, шлаків та іншого устаткування.
З міді методом кування і лиття виготовляли прикраси (браслети, намиста), інструменти
(шила, рибальські гачки, сокирки, кирки, зброю). При цьому трипільці постійно
вдосконалювали технологію обробки, і чимало зразків шеститисячолітньої давнини
мають цілком сучасний вигляд.
Високого
технічного й художнього рівня досягло керамічне виробництво. Досліджені
гончарні печі (під с. Жванець на Дністрі), вишуканість форм посуду, багатокольорове
розмальовування тощо – все це свідчить про те, що гончарною справою займалися
майстри-професіонали, общинні ремісники. Одним
з найважливіших досягнень трипільського народу було виготовлення різних за
стилем зображень жінок, чоловіків та тварин, що мала назву «антропоморфна
пластика». Найулюбленішими тваринами в трипільців були: бик, вівця, баран та
ведмідь, як символ хранителя води. Одяг трипільців був
шкіряний або зроблений із тканини .Основною відмінністю різних поселень
трипільців були прикраси на їхній одежі та чоботах, так одразу ж можна будо
зрозуміти з якого племені та роду походить ця людина, та навіть яке в неї
соціальне становище.
В духовній сфері культура відзначилась домінуванням
символів родючості, матеріалізацією їх у символи побуту - зображення сонця,
місяця, води, жіночі статуетки та фігурки тварин.
Отже, аналізуючи матеріальну та духовну культуру
трипільців навряд чи можна назвати її просто збігом обставин, або звичайним
процесом еволюції, адже увібравши в себе риси попередніх культур, її носії
заклали основи продукування нових, своїх рис та дали багату спадщину для
майбутніх епох. Саме в цьому й полягає значення Трипільської культури як
цивілізації мідного віку.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.