Суспільно-політичний і економічний устрій Київської Русі

13 жовтня 2014, 00:00
Власник сторінки
0
Суспільно-політичний і економічний устрій Київської Русі

Політичний устрій, соціально-економічний і культурний розвиток Київської Русі в IX-XIV ст.

1. Трансформація політичного устрою Київської Русі. 
Період становлення давньоруської держави - це період дружинної форми державності.
Існувало полюддя - добровільне приношення за патронат і оборону з боку наділеного надприродними якостями володаря, а також - форма фізичного з'явлення володаря підданим і періодичного ритуального встановлення зв'язку між ними (О.Толочко та П.Толочко). Зрозуміло, що не варто ігнорувати й матеріальний бік справи. Полюддя забезпечувало матеріальне існування володаря та його оточення. Аналогічні приклади зафіксовані для багатьох ранніх суспільств, причому не лише європейського, а й індоєвропейського походження. Зібраний завдяки політичній домінації "русі" надлишковий прибуток з настанням весни та відкриттям навігації по Дніпру і Чорному морю переправлявся до Константинополя на продаж.
Період піднесення Київської Русі  - це період централізованої монархії, при якій було зосередження всієї повноти влади в руках князя, відхід дружини від держаних справ, певний вплив бояр а політику князя.
Період феодальної роздробленості Русі - це період федеративної монархії. Перші згадки про володіння князями землею відносяться до рубежу ХІ-ХІІ ст. З розвитком феодального землеволодіння частину землі князі почали передавати за службу феодалам-дружинникам. У міру того розростання масштабів спадкових земель володінь дружин-бояр (так званих вотчин) ставала можливою передача частин землі іншим феодалам (професійним воїнам) на час їхньої військової служби верховному власнику землі. Цей процес, що розпочався в ХІІ ст., в 30-х рр. ХІІІ ст. був прерваний монгольскою навалою 

2. Політичний устрій Київської Русі та Галицько-Волинської держави

Влада князя

  • Найбільшу владу і в Київській Русі мали князі.
  • Князі опікувалися законодавством і судочинством, керували військом, ухвалювали рішення про оборону країни, беручи безпосередню участь у воєнних походах.
  • Вони налагоджували відносини зі сусідніми державами, укладали мир або оголошували війну.
  • Отже, послуговуючись сучасною термінологією, кажемо, що князь на руських землях був головою держави; він уособлював спокійне, звичайне життя всього суспільства.
  • Князівську владу передавали від батька до сина, тобто вона була спадковою.
  • З усіх князів київський князь мав найбільшу владу; решта князів корилася йому як найстаршому, найавторитетнішому. Такі міжкнязівські відносини називають васалітетома форму державного правління – монархією.

Політичний устрій Київської Русі  дослідники визначають як монархо-федеративний.

(Князь з княжною)

Ради при князях

  • Крім князів, державну владу в руських землях здійснювали ради при князях, князівські з’їзди, віча.
  • За сильної князівської влади роль ради була формальною; відповідно, коли князівська влада була слабшою, рада здобувала більшу вагу.
  • Проте, хоч би якими впливовими були боярські ради, вони воліли мати при собі нехай і слухняного, а все-таки князя.

З’їзди князів

Неабиякі повноваження мали князівські з’їзди. Їх збирали нерегулярно і далеко не всі рішення таких зібрань було втілено у життя, проте питання, що їх обговорювали на з'їздах, мали здебільшого загальнодержавне значення.

  • Особливо болючим питанням, що обговорювалося на князівських з’їздах, було питання захисту від половців. Тут князі виявляли рішучість і одностайність.

Віча

  • Збирали віча ще давні слов’яни. Давньослов'янські віча – це збори всієї громади для вирішення найважливіших питань її життя.
  • Віча ж часів Київської Русі  були зборами можновладців – впливових бояр, дружинників, заможного купецтва, і в цьому їхня відмінність від давніх віч.

2. Соціальний устрій Київської Русі 

На верхівці соціальної піраміди руського суспільства були князі.

  • Князі обіймали найбільшу владу в державі.
  • Князем у руських землях міг бути лише представник родини Рюриковичів.
  • Головою держави і найвпливовішим князем був великий князь київський.
  • У столицях земель-князівств сиділи удільні князі. Кожне князівство, у свою чергу, поділялося на дрібні волості, якими теж правили князі.
  • Тільки син князя міг бути князем.

    (Князевичі)

Крім князів, до панівних верств належали бояри.

  • Боярські роди формувалися з місцевої родоплемінної знаті, а також із впливових дружинників, які за військову службу отримували від князів земельні маєтки.
  • Разом із князями бояри становили правлячу верхівку держави, князівства.
  • Великі бояри ставали воєводами, тисяцькими, а малі – соцькими, десяцькими, тіунами (управителями маєтків), дворецькими тощо.
  • (Київські боярині)

    (Київські бояри)

Привілейованою соціальною групою руського суспільства були дружинники – професійні вояки.

  • Вони брали участь не лише у воєнних походах, а й обіймали певні урядові посади.
  • За вірну службу князеві дружинники отримували грошову винагороду, а також землю.

    (Дружинники)

До привілейованих станів відносять і духівництво.

  • Духівництво було найосвіченішою верствою тогочасного суспільства.
  • Духівництво поділялося на верхівку (митрополит, єпископи, ігумени монастирів) та рядових священнослужителів.
  • Помітну роль у житті відігравали ченці монастирів.

Середину суспільної піраміди посідали міська заможна верхівка, а також купці та ремісники.

(Кияни)

На нижніх щаблях соціальної піраміди руського суспільства перебували:смерди, люди, закупи, рядовичі, челядь, наймити, холопи, ізгої.

  • Найчисленніша група тогочасного населення – селяни-смерди. Вони були особисто вільними, мали власне господарство, землю, мешкали в князівських селах і платили князеві данину.
  • Селян у писемних джерелах названо ще й просто «люди» – здебільшого мешканців сільських общин.
  • Якщо смерд через якісь обставини втрачав власне господарство, то він міг позичити гроші – «купу» у феодала, але цю позику мусив відробити. Отож, селянин, який працював «за купу» в господарстві пана, звався «закупом».
  • Відпрацювавши борг, такий тимчасово залежний селянин ставав вільним.
  • Різновидом закупів були й рядовичі, адже обставини перетворення смерда на закупа закріплювалися в договорі-ряді. Звідси й витлумачують назву «рядович».
  • До багатьох русичів застосовували назву «наймит», «челядин».
    • Якщо наймити працювали в умовах наймання, залишаючись особисто вільними, то челядь була невільною – її продавали, дарували, передавали у спадщину.
    • До челяді потрапляли здебільшого полонені.
  • У повній власності пана перебували й холопи.
  • Особливу групу населення становили ізгої. Так називали людей, які з різних причин випадали зі свого звичного середовища, втрачали з ним зв’язок.

    (Селяни)

    (Заможні селяни)

3. Форми землеволодіння

  • Місце верств у суспільній піраміді визначалося великою мірою їхнім правом на землю.
  • Основними землевласниками тоді були князі.
  • Великий князь київський вважався головним власником землі.
  • Залежні від нього удільні князі володіли окремими землями.
  • Ще меншими територіями володіли волосні князі та бояри.
  • Значні земельні маєтності мала православна церква.
  • Крім земель, що перебували в приватній власності, лишалася, постійно скорочуючись, незначна частина земель, що ними володіли сільські громади.
  • Поступово склалося вотчинне землеволодіння, яке передбачало закріплення тих або тих територій за певною гілкою князівського роду.
  • Норми отчинного землеволодіння без кінця порушувалися силою зброї.

Дослідники стверджують, що в Київській Русі були дві основні форми феодального землеволодіння: умовне – помістя і безумовне – отчина.

Впродовж століть вони співіснували, хоча їх частка у різні історичні періоди була різною. У перші століття історії переважало помісне землеволодіння; за часів роздробленості – вотчинне.

4. Феодальні повинності

  • Тягар феодальних повинностей лягав на плечі селян.
  • Працюючи на землі землевласника, вони мусили або певний час працювати на феодала, або віддавати йому частину продуктів, вироблених у власному господарстві, чи сплачувати грошовий податок.
  • Інша форма повинностей – відробітки.
  • Крім того, сільське населення було змушене брати участь у будівництві міст та укріплень.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.