Власник сторінки
голова громадської організації "Інститут суспільних ініціатив", юрист
Життя совєтської людини неможливо уявити без черг (при цьому тема черг в СРСР була табуйована й не обговорювалася).
Совєтська
людина тією мірою, в якій вона підпорядковувалася соціальному пресингу,
відтворювала у відносинах з іншими той взірець, який регулярно «вигулькував» у чергах, зокрема,
ставлення до другого як до конкурента, що реально загрожує задоволенню його
потреб, в тому числі й базових (в харчуванні,
одягу тощо). Стоячи в чергах, вона формувала й щоденно провіряла, як
спілкуватися з іншими, щоб не залишитися обдуреною: навряд чи фраза «людина людині друг, товариш і брат»
витримувала перевірку чергою, коли один купив хліб, молоко, кілограм апельсинів
або черевики, натомість другий, простоявши в черзі понад чотири години,
змушений був лише констатувати, що його сім'я залишиться без хліба й молока, на Новий рік – без
апельсинів, і ще невідомо скільки часу доведеться ходити у взутті, яке промокає
й фактично не підлягає ремонту. Совєтська черга була «місцем», де часто ставилося під сумнів задоволення
найелементарніших потреб. Емоційно забарвлена «атмосфера» (емоційне тло проявлялося
навіть на рівні моторно-рухових реакцій, визначаючи певні манери фізичної
поведінки за умов тісного людського скупчення), колективний «стан духу», сформований у чергах,
постійно самовідтворювався у клубку тривог, невпевненості, ненависті, надії,
заздрості. Такий регулярний і значимий досвід не міг щезнути безслідно: звички,
сформовані в чергах, осіли в пам’яті homo sovieticus і
продовжують (головним чином неусвідомлено)
проявлятися в його поведінці; тому для розуміння форми впливу «чергостояння» на цілі покоління слід
відповісти принаймні на два запитання: яким було місце черги в совєтській
культурі? що взагалі таке – совєтська черга?
В
економічному плані совєтська черга – елемент системи розподілу, механізм
впорядкування доступу до благ (товарів і
послуг) за таких умов, коли на них виникає величезний попит; також
механізм, що визначає соціальні диференціації у сфері споживання. Черги в
магазинах були регулярними колективними зборищами, з усіма притаманними таким
чергам особливостями, з «єдністю місця й
часу». Стійкість конфігурації почуттів, думок, взаємної поведінки
совєтських людей у чергах свідчила про кристалізацію певного набору правил,
глибоке знання якого давало їм змогу компетентно «включатися» в будь-яку совєтську чергу, де б вона не була. Совєтська
черга як культурно значиме явище – це, зрештою, не конкретні фізичні
стовпотворіння людей в магазинах: це певний алгоритм взаємної поведінки людей у
зв’язку з конкуренцією за доступ до тих чи інших бажаних, але дефіцитних благ,
де перехрещуються взаємні запити, де ієрархічний порядок черговості робить
шанси претендентів нерівними. Оскільки досвід життя в СРСР був пов'язаний з
ситуаціями, в яких людині потрібно було добитися отримання блага, навіть якщо
її місце в ієрархічному порядку черги не давало їй шансів отримати його, вона
використовувала різні стратегії й обхідні маневри, незважаючи ні на що: давку,
привілеї для перерозподілу шансів на отримання блага на свою користь (аж до захоплення перших місць у ієрархії),
формування двох чи більше паралельних черг, складання списків і присвоєння
номерів, скасування вже наявних списків та створення нових, фізичне ущільнення
зборища з анулюванням звичних параметрів «особистого
простору», використання суперечностей в черговості для незаконного проникнення
на вигідні місця, ігнорування прав інших, нехтування правилом «першим прийшов – першим получи»,
створення «чорних ходів» тощо.
Черга
буквально переслідувала совєтську людину протягом усього періоду існування
СРСР. Безперервне створення дефіциту в сфері виробництва дублювалося
безперервним відтворенням черг у сфері розподілу. Рутинною, ледь не
самозрозумілою частиною повсякденного існування стало стояння в чергах, не
просто додаток до «основного життя»,
а фактор, що значною мірою визначав його ритм. На певних відрізках совєтської
історії перебування в чергах, торкаючись, без сумніву, самих біологічних (потреба в харчуванні) і екзистенційних (стояти чи не стояти в чергах не було
питанням вибору, а «долею», причому саме «совєтською долею») основ
людського існування, конкурувало (за
витратами часу й сил) з роботою: не дивно, що на чергу й розподіл були «заземлені» такі метафізичні поняття, як
«справедливість» і «рівність», а тема черг стала одним із
центрів совєтської міфології (насамперед
сюжети «ковбаси» й «спецрозподільників»). Регулярність участі в чергах
протягом кількох поколінь призвела до того, що черга (яка обростала численними поведінковими деталями) наповнилася
стійкими правилами й практиками, зокрема обходу правил. Совєтські люди з
дитинства освоювали ці практики як щось неминуче, як частину «оснащення», необхідного для виживання й
успішного функціонування в совєтському соціальному середовищі.
Дух совєтських черг проявляє себе й тоді, коли натовпи
людей ринуть у відкриті двері тролейбуса, автобуса, маршрутки, вагону метро: і
тут триває боротьба за такий дефіцитний ресурс, як сидячі місця чи взагалі
потрапляння всередину. Та й готовність обігнати й «підрізати» ближнього на дорозі вписується в логіку боротьби за
такий дефіцитний ресурс, як час: коли природна ієрархія руху не влаштовує
когось із автомобілістів, він рішуче, не враховуючи наслідків, перебудовує її
на свою користь.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.