Польща — в інформаційній пасці Росії

24 сентября 2018, 18:02
0
79
Польща — в інформаційній пасці Росії

Росія щоденно втручається у інформаційне поле Польщі.

Спостерігаючи за діяльністю російської пропаганди в Польщі, можна побачити, що Росія щоденно втручається у інформаційне поле Польщі. Переважно у темах, що викликають сильні соціальні емоції. Часто вони не пов'язані з політикою, але вони впливають на питання, важливі для пересічних людей – саме через них пропагандисти поглиблюють соціальні розбіжності та посилюють хаос. Це використовується, серед іншого, для побудови конкретного бачення світу – у відповідності з інтересами Кремля. Саме в інтересі Кремля є послаблення існуючого політичного порядку, виклик шокового стану та поглиблення страхів. Саме тому, такими надзвичайно популярними є антиіммігрантська, антимусульманська, а також й антиукраїнська тематики. Результатом роботи російської пропаганди є також вибіркове подання будь-яких негативних проявів, випадків чи ситуацій в установах та країнах Європейського Союзу й НАТО.
Російська пропаганда просочується у голови поляків у набагато ширшому обсязі, ніж вважалося раніше. Вона надходить не через офіційні канали, контрольовані росіянами, які в Польщі не популярні, а через польськомовні інформаційні портали. Російський погляд на події у Польщі поширюють щонайменше 23 портали — і це не «маленькі» інтернет-сторінки. Адже, лише в мережі Facebook у них більше 988 тисяч читачів. Якщо взяти до уваги кількість груп у FB, в яких подаються посилання на тексти цих порталів, то кількість польських користувачів FB (за найбільш обережними оцінками), які мають постійний контакт із проросійською пропагандою зростає до позначки близько 2,5 млн осіб. Натомість кількість відвідувань польськомовним сегментом цих порталів лише у серпні поточного року склала 53,6 мільйони.

Кремлівськи пропагандисти розповсюджують «новини» у Польщі через Sputnik Polska, Russia Today (сьогодні вже видається під логотипом: RT) та за допомогою прокремлівського порталу Voice of Europe. Інформація, що подається із прокремлівських джерел в основному про події з-за кордону Польщі. Цілком очевидно в наскільки великому обсязі проросійська пропаганда намагається сформувати образ сучасного світу для польських споживачів інформації.

Моніторинг діяльності 60 інформаційних та квазіінформаційних порталів (які надають інформацію про пропаганду та фальшиві новини) свідчить — 40% з них регулярно поширюють інформацію продержавних російських порталів. Зокрема, дуже частим є цитування сервісу Voice of Europe (VoE) – зареєстрованого, щоправда, у Нідерландах, але широко відомого як портал, що поширює прокремлівську пропаганду. Роль VoE описували самі голландці, а також відома участь даного порталу у інформаційній війні у Іспанії (під час референдуму щодо Каталонії).

Механізм обману обережних поляків дуже простий. Sputnik, Russia Today та Voice of Europe подають інформаційні матеріали про події з усього світу та з Польщі, підібрані відповідно до прокремлівського бачення реальності. Основні тези - «США, ЄС, НАТО та Німеччина - злі, в стані розпаду та анархії. Росія стабільна і безпечна, але її можуть атакувати «злі», саме тому вона озброюється, щоб, в разі чого, захистити себе під час Третьої світової війни, яка незабаром вибухне і розв’яжуть її - без сумніву - Сполучені Штати Америки».

Sputnik Polska додає до цього ще «злих українців», які ненавидять поляків, а VoE просуває інформацію про «злих мусульманських та чорношкірих біженців», які руйнують європейську культуру та нападають на європейців.

Польською мовою такі «новини» поширює лише Sputnik, але цей сервіс не є популярним, оскільки він досить широко відомий у мережі як «рупор Кремля». Але російськими маніпуляторами було задіяно доволі успішний спосіб аби подолати цей бар'єр недовіри поляків.

У фокус уваги російських пропагандистів були взяті багаточислені групи у мережі Facebook, які об'єднували насамперед осіб, які мають чіткі націоналістичні та праві погляди, а також групи людей з антиіммігрантськими та антиукраїнськими налаштуваннями. Деякі з них є радикально правими веб-сайтами, інші представляють «альтернативне» бачення світу та інформації, «яку ви не знайдете у звичайних ЗМІ», а інші - сайти, присвячені популярним зараз «теоріям змови», але при цьомуторкаються й політичних тем. Саме у цих групах публікується багато посилань, які перенаправляють користувачів на маловідомі портали. За найбільш обережними підрахунками, в цих групах близько 1,5 мільйонів користувачів Facebook.

Із списку в 60 порталів, які найбільш цитувались у групах FB виявилось 23, на яких активно використовують інформацію з Sputnik, RT або Voice of Europe як першоджерело опублікованих ними текстів. Дуже часто джерело подається в самому кінці, малими літерами, тому його важко помітити, особливо в порівнянні з кричущим, сенсаційним заголовком. Невелика кількість осіб, які поширюють ці «новини» у мережі Facebook, може дізнатися, звідки саме походить ця інформація.

Ось цей список порталів, на яких було виявлено новини від Sputnik, RT або VoE :

  • alternews.pl,

  • alexjones.pl,

  • dziennik-polityczny.com,

  • hnews.pl,

  • koniec-swiata.org,

  • magnapolonia.org,

  • narodowcy.net,

  • nczas.com,

  • ndie.pl,

  • neon24.pl,

  • newsweb.pl,

  • parezja.pl,

  • pikio.pl,

  • prostozmostu24.pl,

  • prawdaobiektywna.pl,

  • reporters.pl,

  • sioe.pl,

  • wmeritum.pl,

  • wolnosc24.pl,

  • wolna-polska.pl,

  • wprawo.pl,

  • wsensie.pl,

  • zmianynaziemi.pl.


Найпоширенішою практикою тут є надання інформації одне к одному (копипаст). Багато політичних статей також зроблені на базі прокремлівських джерел. Однак, якщо хтось думає, що це нішеві сайти, і вони мало впливають на поляків, він помиляється. У серпні 2018 року (дані з SimilarWeb) зафіксовано понад 1 млн. відвідувань сайтів magnapolonia.org, zmiannaziemi.pl, nczas.com, newsweb.pl, wmeritum.pl, ndie.pl, wolna-polska.pl, а на сервісах pikio.pl - 34,4 млн. відвідувань! Два веб-сайти, представлені в цьому списку parezja.pl та reporters.pl призупинили діяльність цього року, але їх «новини» все ще можна знайти або на існуючих сторінках цих веб-сайтах або в мережі Facebook.
Портали вкрай різноманітні. Деякі з них взагалі не повідомляють про те, хто їх створює, хто входить у редакційну групу чи кому взагалі вони належать. Саме така ситуація у випадку alexjones.pl, ndie.pl, sioe.pl, reporters.pl. На кількох інших порталах, після ретельного пошуку, можна встановити яка компанія «стоїть» за порталом, інші подають склад редакційної групи або принаймні головного редактора. Для прикладу, prostozmostu24.pl розміщено на німецьких серверах і використовує послуги німецького провайдеру інтернету (Hetzner Online із Баварії), портал wprawo.pl (головним редактором якого є відомий радикальний націоналіст Яцек Мєндлар) діє на американських серверах, Magna Polonia - це знову німецькі сервери, Sioe.pl – канадські, Wolna Polska і wsensie.pl – американські.
Дуже інтенсивно використовує прокремлівські тексти портал nczas.pl, тобто «Найвищий Час», який пов'язаний із однойменним щотижневиком, засновником якого був Януш Корвін-Мікке. Крім цього Фонд «Найвищий час» також фінансує авторів, які пишуть на іншому порталі – wolnosc24.pl. Обидва портали часто представляють саме російське бачення світу.

Зокрема портал wolność24.pl публікував інформацію Sputnik про оголену опозиціонерку на зустрічі очільників України та Білорусі в Києві, виступ генерала з Ємену на тему США, новини про російського робота, що може стріляти з обох «рук». Вторячи за «Voice of Europe», було опубліковано новини про те, що мусульмани через 12 років візьмуть під контроль Брюссель, угорці відмовляються викладати у навчальних закладах «гендерні студії», а Європу через мить-другу поглине нова хвиля іммігрантів, серед яких неодмінно будуть терористи. «Найвищий час» для публікації вибирав інші інформаційні повідомлення. Зокрема, із Sputnik було взято новини про: українського прокурора, який оголився перед камерами у реаліті-шоу, збір підписів у Чехії та Словаччині за вихід з Європейського Союзу.

Новини Sputnik також були виявлені на таких правих польських порталах, як Magna Polonia або Wolna Polska. Останній з них публікує їх дуже багато, особливо ті, які направлені проти України. Тут поширюють інформацію про те, що Закарпаття вимагає автономії, а в Луцьку протестують українські націоналісти.

В свою чергу narodowcy.net також використовують матеріали Sputnik. Зокрема, на цьому сайті продубльовано з порталу Sputnik, інформацію про підготовку Німеччини до початку будівництва «Північного потоку-2», гірку долю Джуліана Ассанжа та побиття польського дипломата у Росії.

Звичайно, російські пропагандисти вміло поширюють у Польщі свою історію про оточуючий світ. Без сумнівів, їх метою є поглиблення розколів у Польщі та Європейському Союзі.

Нажаль, наразі російське бачення світу отримують мільйони польських споживачів інформації...


Рубрика "Я - Корреспондент" является площадкой свободной журналистики и не модерируется редакцией. Пользователи самостоятельно загружают свои материалы на сайт. Редакция не разделяет позицию блогеров и не отвечает за достоверность изложенных ими фактов.
РАЗДЕЛ: Новости политики
ТЕГИ: Польща,пропаганда идеология,Російська Федерація,пропаганда в СМИ
Если вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции.