Життя і смерть як концепти Вічності у романі Ганни Герман "Піраміди невидимі"

15 апреля 2012, 19:03
0
1070
Життя і смерть як концепти Вічності у романі Ганни Герман  Піраміди невидимі

"Тільки час належить нам" - Луцій Анній Сенека.


Земне буття кожного з нас триває між народженням і смертю. У цей відтинок вміщуються вчинки, мрії, слова, думки й прагнення. В усі часи філософи, митці та просто мислителі намагались заглянути у Вічність в пошуку відповіді на запитання про сенс людського буття. Та ж чи можлива остаточна відповідь на те, що триває?

У контексті сучасного дискурсу питання пропоную погляд, глибоко інспірований у психосемантику нашої ментальності, що простежуємо у романі Ганни Герман "Піраміди невидимі". Отже, смерть і вмирання постають одними з лейтмотивних концептів роману: тут і особисті історії героїв твору, і погляд на буття народу, і роздуми на рівні архетипному. Твір починається з оповіді про смерть чи не легендарної для села баби Курихи, що досі ховала усіх інших, а завершується роман поверненням заробітчан з чужини та надією на можливість повноцінного життя й праці у себе вдома, на рідній землі.

Показово, що народження, життя та смерть героїв твору невідривно пов'язані із образом Ріки, котра може як відібрати життя й надії, так і принести добробут, щастя, кохання. Як писав Поль Клодель, "вода є поглядом землі, її інструментом для споглядання часу". Так і люди на березі сприймають цей рух як часточку Вічності, бо ж "історія їхнього життя - це історія смертей. У ланцюгу, у сув'язі народження і смерті усе поєднане. Тому зв'язок між предками і тепер сущими - безперервний".

Споглядати воду, - за Г.Башляром, - це розчинятися, проминати. Але як будь-яка жива вода має тенденцію до уповільнення, завмирання, так і вода завмерла має надію зрушитися, розмити перепони й відновити свою течію. Вода - це кров і життя Землі. Саме вона задіює навколишній пейзаж до своєї долі.

Отже, з образом Ріки у романі нерозривно поєднаний образ Пірамід - як явища матеріального, так і духовного. Піраміди матеріальні насипають самі люди, і ними відгороджуються від можливості побачити невидимі - Піраміди як символ нашої мрії та розвитку: "Чи ж ці люди вміють лише голосити та будувати "кургани"? ...вони все поспішали вписати хрестами новий рядок у Літопис. Боялися, що прийде знову хтось переінакшувати їхню історію..."

Оця антитеза-дуальність Ріка - Піраміди відсилає нас до теорії відомого літературознавця Ніли Зборовської про дискурс української літератури як уособлення аристократичного батьківського психотипу, що на довгий час був втрачений через поневолення дискурсом імперським. Саме розщеплення у людській свідомості усталеної родинності іще на рівні архетипному спричиняє певну розгубленість та осиротіння народу. То чи не ту саму "тугу бути самими собою" (М.Бланшо) і втілено у образі Ріки, що від неї селяни часом втікають, але неодмінно знов повертаються. Бо та вода як забирає, так і очищує людину від болів та пороху життєвих доріг, адже "смерть це мандрівка, а мандрівка - це смерть. Піти - означає частково померти", - казав Гастон Башляр.

Тож який шлях до віднайдення гармонії можемо відчитати зі сторінок роману Ганни Герман "Піраміди невидимі"? Певно, йдеться саме про те, що Ніла Зборовська називала поверненням "від материнського несвідомого українського світу до батьківського свідомого ", що було започатковане іще українською класичною літературою та "означає перемогу духовності над чуттєвістю". Бо як часто нам і зараз кучугури-піраміди побутовості, проблем та минущих емоцій застують овид та власний шлях до отих невидимих Пірамід:

"Піраміди невидимі. У єстві мусить викристалізуватися згусток пам'яті й усвідомлення, аби через цю призму, через цей кристал можна було уздріти, розгледіти, побачити величні піраміди-привиди, що з'являються на Ріці, може, раз, може, два у століття, і уздріти які повинен той, хто прийшов..."

Рубрика "Я - Корреспондент" является площадкой свободной журналистики и не модерируется редакцией. Пользователи самостоятельно загружают свои материалы на сайт. Редакция не разделяет позицию блогеров и не отвечает за достоверность изложенных ими фактов.
РАЗДЕЛ: Пользователи
ТЕГИ: народ,література,Ганна Герман,ментальність,Піраміди невидимі,вічність,Ніла Зборовська,Гастон Башляр
Если вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции.