«Жовта віра» і греки

2 августа 2016, 20:19
Публіцист. Блог про культуру, історію України та інше
0
34

не перевертайте прапор України

Цікаве співпадіння, та не лише в азіатів, але й у давніх греків барвою бога Сонця була золота (жовта).

 І тут, до речі, виникає питання про етногенез давніх греків. Адже в язичницьких культурах римлян і слов’ян барвами бога Сонця були червона і біла.


Бог сонця Аполлон. Римська мозаїка ІІ ст. Туніс. Фото з Вікіпедії.

 У грецькій язичницькій міфології золото вважалось металом богів. Так, бог Сонця Аполлон ніби-то їздив по небу на золотій колісниці, богиня кохання Афродіта мала чарівний золотий пояс, та й палаци всіх богів на Олімпі ніби-то були збудовані з золота.

Тому греки зображали Христа і святого Миколу переважно в жовтому (золотому) одязі, що відповідало їхнім язичницьким уявленням про бога Сонця. Німби святих у грецькій іконописній традиції також малювали жовтими (золотими).


Візантійська ікона святого Миколи ХІІ ст. Ілюстрація з книги Степовика Дмитра "Історія української ікони Х-ХХ століть" (К.: Либідь, 2008)

У головному храмі Візантійської імперії — храмі Святої Софії міста Костянтинополя (нині м. Стамбул, Туреччина) — є мозаїка ХІІ ст., де світловолосий Христос одягнений у жовту сорочку й синій «плащ», підперезаний синім поясом. (Власенко, с.134)

 Христос Вседержитель. Візантійська мозаїка ХІІ ст. Софійський собор, м. Стамбул, Туреччина

Але коли йдеться про барви державного прапора України, то що нам до світоглядних уявлень інших народів планети Земля, якщо в українців і загалом слов’ян була інша символіка кольорів?

 

Святитель Миколай. Перемиська земля. XVI ст. Ілюстрація з книги Степовика Дмитра "Історія української ікони Х-ХХ століть" (К.: Либідь, 2008)

Христос Вседержитель. Ікона XVIII ст. з іконостасу в церкві Архістратига Михаїла в музеї-скансені в с. Пирогові біля м. Києва, Україна

До Київської Русі християнство прийшло через християнізованих греків Візантії. Тому зображення Ісуса Христа на фресці ХІ ст. у головному вівтарі Софійського собору м. Києва у жовтому одязі і синьому плащі є, безперечно, відображенням грецьких уявлень та іконописних канонів. Вони були нав’язані київським майстрам грецькими митрополитами Русі.

 А от щодо золотистої намітки (покривала) на голові Богородиці-Оранти на фресці ХІ ст. у Софійському соборі Києва, все не так однозначно.


Візантія і греки не знали зображень Богородиці у точно такому ж положенні тіла і рук. Проте такі зображення зберігалися в українській народній вишивці на рушниках до початку ХХ століття. Це язичницька богиня землі. Очевидно, що давні майстри і київські князі при оздобленні Софійського собору знайшли компроміс між Церквою і язичництвом Русі.

 Я вже писала про жовту (золоту) барву, що в українській культурі вона була як символічною барвою богині землі, так і барвою, що характеризувала блиск зірок. Утім, можливо, золоте тло і покривало Оранти відповідали грецьким уявленням про золото — атрибут усіх богів.

 А от синя сукня Богородиці є вимогою іконописних канонів Православної Церкви, згідно з якими, це її колір, тому що це колір неба. (Ази православ’я, с.40)

 Абсурдно і нерозумно чинять агітатори за перевертання прапора України, коли посилаються на порядок розташування кольорів на цій фресці.

Читайте також: Азійські культури й Московія

Рубрика "Я - Корреспондент" является площадкой свободной журналистики и не модерируется редакцией. Пользователи самостоятельно загружают свои материалы на сайт. Редакция не разделяет позицию блогеров и не отвечает за достоверность изложенных ими фактов.
ТЕГИ: державний прапор,прапор України
Если вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции.